er du klar for COMEBACK 2.0?

er du klar for COMEBACK 2.0?

VI ER KLARE FOR Å ÅPNE IGJEN. ER DU?

Det er fort gjort å bli litt ivrig når man er tilbake på trening etter flere måneder uten. Her er våre beste tips for å få deg tilbake i rutinen på best mulig måte og unngå overbelastning

Det skjer en del fysiologiske endringer i kroppen etter en periode med inaktivitet hvor man har holdt seg unna trening og øvelser man er vant, som for eksempel;

  • Forholdet mellom muskler og sener 
  • Begrenset mobilitet/fleksibilitet
  • Kardiorespiratorisk respons
  • Grunnstyrke

 

Hva skjer etter den første treningsøkten tilbake på gymmet?

  • Muskelstølhet - kroppen gjør øvelser den ikke har gjort på en stund, med uvant belastning og stølhet/DOMS er en naturlig respons
  • Mobilitet/fleksibilitet - man får økt strekk av muskulaturen  som man ikke har hatt på en stund
  • Endorfiner; mestring og motivasjon - resultat av hormonene som utløses ved trening
  • Mange kan føle en skuffelse over tap av styrke, men gi det litt tid - den kommer tilbake! Dette er tiden for å la ego være igjen hjemme, det er IKKE tiden for å teste gamle PR's den første uka tilbake på senteret.

Noen trinn som får deg tilbake på best mulig måte:

  1. Hvordan er ditt aktivitetsnivå per dags dato? Øk det gradvis så kroppen tilvendes og tåler en høyere kapasitet sakte, men sikkert!

  2. Begynn treningen smått og prioriter det du har savnet mest, men hold igjen på intensitet, mengde og antall treningsøkter ukentlig. Trening er bra for kroppen, men unngå å pushe forbi kroppens kapasitet før den er klar for det. Hold igjen og ta det rolig - et skritt om gangen!

  3. I perioden hvor kroppen nå utsettes for økt mengde stress sørg for å være ekstra nøye med å spise nok næringsrik mat og helst 8+ timer søvn slik at kroppen restitueres raskere.

  4. Øk intensitet, volum og antall treningsøkter i uken gradvis uke for uke. Kroppen trenger tid slik at du unngår belastningsskader og motivasjonsfall.

    Lykke til! 

 

Ønsker du individuell veiledning, oppfølging, et program å følge, et introkurs eller en PT som får deg i gang? Ta kontakt for en gratis konsultasjon og la oss hjelpe deg å komme deg tilbake!

 

VI ER TILBAKE! HVA NÅ?

Her er våre beste tips for å få deg tilbake på trening på best mulig måte!

Vi introduserer; comeback 2.0 - tips og triks som får deg tilbake i form på best mulig måte!

 

Hva skjer egentlig med kroppens fysiologiske endringer etter en periode med inaktivitet?

  • Forhold mellom muskler og sener 
  • Mobilitet/fleksibilitet
  • Kardiorespiratorisk respons
  • Grunnstyrke

 

Hva skjer etter den første treningsøkten tilbake på gymmet?

  • Muskelstølhet - kroppen gjør øvelser den ikke har gjort på en stund, med uvant belastning og stølhet/DOMS er en naturlig respons
  • Mobilitet/fleksibilitet
  • Endorfiner & motivasjon
  • Mange kan føle en skuffelse over tap av styrke, men gi det litt tid - den kommer tilbake! Dette er tiden for å la ego være igjen hjemme, det er IKKE tiden for å teste gamle PR's den første uka tilbake på senteret.

Noen trinn som får deg tilbake på best mulig måte:

  1. Hvordan er ditt aktivitetsnivå per dags dato? Øk det gradvis så kroppen tilvendes og tåler en høyere kapasitet sakte, men sikkert!
  2. Begynn treningen smått og prioriter det du har savnet mest, men hold igjen på intensitet, mengde og antall treningsøkter ukentlig. Trening er bra for kroppen, men unngå å pushe forbi kroppens kapasitet før den er klar for det. Hold igjen og ta det rolig - et skritt om gangen! 
  3. I perioden hvor kroppen nå utsettes for økt mengde stress sørg for å være ekstra nøye med å spise nok næringsrik mat og helst 8+ timer søvn slik at kroppen restitueres raskere.
  4. Øk intensitet, volum og antall treningsøkter i uken gradvis uke for uke. Kroppen trenger tid slik at du unngår belastningsskader og motivasjonsfall.
  5. Lykke til! 

 

Ønsker du individuell veiledning, oppfølging, et program å følge, et introkurs eller en PT som får deg i gang? Ta kontakt for en gratis konsultasjon og la oss hjelpe deg å komme deg tilbake!

 

DSCF2354
Bilde 17.02.2021, 09 02 17

Ta kontakt for gratis konsultasjonstime

Send oss dine spørsmål så svarer vi så fort vi kan!